Hållbar utveckling B


Hållbar utveckling B 2018

Vårterminen 2018 vecka 03-22 – blandad tid – 100 % – Campus

Anmälan på antagning.se »


Sista ansökningsdatum: 2017-10-16

Anmälningskod: UU-69514

Undervisningsspråk: Svenska

Studieort: Uppsala

Urval: Akademiska poäng

Behörighet: Hållbar utveckling A, 30 hp, eller motsvarande.

Avgifter: Du som inte är medborgare i ett EU-/EES-land eller Schweiz måste betala anmälnings- och studieavgift.

Om kursen

Den här kursen vänder sig till studenter som läst Hållbar utveckling A vid CEMUS eller motsvarande kurser vid annan institution. Kursen består av fem obligatoriska delkurser: Förändringsprocesser – ledarskap, kommunikation och organisation 6 hp, Tvärvetenskapliga och historiska perspektiv på värderingar, världsbilder och visioner 6 hp, Ekologiska, ekonomiska, sociala och kulturella perspektiv på teknik 6 hp, Livsfilosofiska perspektiv på individ, samhälle, miljö och utveckling 6 hp, samt B-uppsats 6 hp.

Moment och delkurser

Förändringsprocesser – ledarskap, kommunikation och organisation 6 hp
Momentet fokuserar på hur förändringsprocesser kan planeras, organiseras, ledas, genomföras och utvärderas i både en lokal och global kontext. Under första delen introduceras och diskuteras olika teorier om samhällsförändring, allmänna uppfattningar och diskurser gällande historiska och samtida förändringar, samt hur olika förändringsprocesser i skilda kontexter strategiskt kan organiseras. Under del två genomförs ett projektarbete med fokus på förändringsarbete inom området hållbar utveckling.

Tvärvetenskapliga och historiska perspektiv på värderingar, världsbilder och visioner 6 hp
Momentet analyserar de historiska orsakerna till dagens hållbarhetsproblematik genom att belysa olika tankesystem, diskurser och värderingar kring natur, människa och samhällsutveckling. Utifrån ett tvärvetenskapligt perspektiv diskuteras globala maktförhållanden, synsätt på naturen, rättvisa, samt visioner om flera hållbara utvecklingar. Fokus ligger på hur idéhistoriska, filosofiska, socialpsykologiska och etiska perspektiv konkret kan bidra till en fördjupad förståelse för olika aspekter av hållbar utveckling. Momentet utvecklar studenternas förmåga till kritiskt tänkande och självreflektion utifrån studentaktiverande undervisningsformer och speciellt inbjudna gästföreläsare.

Ekologiska, ekonomiska, sociala och kulturella perspektiv på teknik 6 hp
Utifrån en idéhistorisk inledande bakgrund förs en kritisk och praktisk diskussion om olika sätt att förstå teknikens möjligheter och begränsningar i relation till dagens hållbarhetsproblematik. Teman som bland annat diskuteras är förnyelsebar energi, riskbedömning av ny teknik, mobilitet, hög- och lågteknologiska visioner, informationsteknologi, sociala medier och copyright. Kursen fokuserar även på den tvärvetenskapliga dialogen där tekniska, naturvetenskapliga perspektiv möter filosofiska, maktpolitiska och kulturkritiska perspektiv på teknikens roll i samhället. Gästföreläsare, seminarier, egen läsning och examination syftar till eftertanke och bättre förståelse av vår relation till vår omgivande teknologiska värld.

Livsfilosofiska perspektiv på individ, samhälle, miljö och utveckling 6 hp
Momentet tar avstamp i känslan att dagens problem inte enbart kan lösas med teknik, politik och fortsatt ekonomisk tillväxt. Samtidigt som den materiella välfärden har ökat under 1900-talet mår människor i vår del av världen inte enbart bättre. I andra delar av världen har livsutsikterna försämrats som följd av nykoloniala ambitioner från världens nya och gamla stormakter med krig och terrorism som följd. Utifrån en samtida kritisk analys av det moderna samhället går kursen sen vidare och diskuterar andra sätt att leva och vara människa på, olika livsfilosofier, det goda livet och hur vi kan formulera personliga och kollektiva livsfilosofier som har möjlighet att förändra oss själva och världen. I kursen förs kritiska diskussioner om individuella likväl som samhälleliga möjligheter till ett gott och ansvarstagande liv. Kursen inbjuder till reflektion kring kopplingar mellan teori, praktik och livserfarenhet.

B-uppsats i hållbar utveckling 6 hp
Under momentet genomförs ett vetenskapligt uppsatsarbete inom hållbar utveckling. Utifrån egen inläsning av relevanta teorier, metoder och bakgrundsmaterial, samt löpande handledning och undervisning, författas en självständig B-uppsats. Uppsatsen presenteras, diskuteras och granskas vid en opponering. Uppsatsarbetet under kursen fördjupar både de tematiska, innehållsmässiga aspekterna av hållbar utveckling, såväl som de vetenskapliga teori- och metodkunskaperna. Stor vikt läggs vid förmågan att kritiskt, självständigt och kreativt kunna identifiera och formulera frågeställningar, planera och genomföra ett vetenskapligt arbete, samt att muntligt och skriftligt diskutera slutsatser och argument som ligger till grund för arbetet.

För en mer detaljerad beskrivning av de olika momenten, se kursplanen.

Varmt välkommen till en tankeväckande och rolig termin på CEMUS!


Välkommen till Hållbar utveckling B 2017!

Här finner ni kursens kursinfohäfte

Vi som ansvarar för Hållbar utveckling B heter Sanna Gunnarsson och Sara Andersson och vi nås enklast via mail:
sanna.gunnarsson@csduppsala.uu.se och sara.andersson@csduppsala.uu.se. Vi ser fram emot en spännande termin tillsammans med er!


Senaste uppdateringar

  • 7/6 LF: Nu finns komplettering för 75% Närvaro uppe
  • 29/5 Uppsats: Opponeringsschema har mailats ut till era studentmail-adresser inför imorgon
  • 29/5 LF: Uppdaterat schema för studiebesök 31/5 (Se livsfilosofisidan)
  • 23/5 LF: Slutskrivuppgiften “Min livsfilosofi 2” är nu upplagd.
  • 9/5 LF: Uppdaterat schema (för tillfället den 11 maj)
  • 27/4 LF: Nu finns instruktioner till Livsfilosofiskt projektarbete uppe.

Delkurser

Hållbar utveckling B består av 5 olika delkurser, observera att delkurserna “Tvärvetenskapliga och historiska perspektiv på värderingar, världsbilder och visioner”, “Ekologiska, ekonomiska, sociala och kulturella perspektiv på teknik” & “Livsfilosofiska perspektiv på individ, samhälle, miljö och utveckling” samläses med fristående kurser (under andra kursnamn). Klicka på länkarna nedan för att komma till respektive kurs, där finner ni information gällande litteratur, examination etc.


Schema

Observera att för alla tider som inte anges med exakta minuter gäller akademisk kvart. Det innebär till exempel att ett tillfälle där det står 9-12 egentligen börjar 9:15.

Om obligatoriska tillfällen: Alla seminarier är examinerande och därmed obligatoriska. Om något annat tillfälle (t.ex. en workshop) är examinerande och obligatoriskt så anges det i schemat. För övriga tillfällen gäller närvarokrav om 75%.

Alla nya ändringar i senaste versionen av schemat är markerade med röd text.

Om du behöver ladda ner schemat som pdf till din telefon så finns senaste versionen här:

Här finns schemat för period 3:


Arkiv 2016

Här finns allt material från Hållbar utveckling B 2016